اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فارس من| زاغی: محصولات مرکبات مازندران عاری از آفت است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خسارتی در ارتباط با آفت مگس میوه در مازندران نداریم و محصولات مرکبات مازندران سالم است و تمام این هشدارها برای قطع پل ارتباطی میزبانی است.

فارس من| زاغی: محصولات مرکبات مازندران عاری از آفت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «بلای مگس مدیترانه ای بر مرکبات» خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ مگس مدیترانه‌ای یکی دو سالی می‌شود که  تعداد آن خیلی افزایش یافته، تا وقتی یادمان می‌آید هیچ وقت نارنگی کرم خورده ندیده بودیم ولی این آفت امسال به خیلی از باغداران ضربه زده و اقتصاد استان مازندران را که درآمدش متکی به محصولات زراعی و باغی است تهدید می‌کند.

درخواست ما از مسؤولان جهادکشاورزی این است اطلاع‌رسانی بیشتری درباره مگس مدیترانه‌ای به کشاورزان صورت گیرد و اینکه تحقیقی و پژوهشی درباره خاستگاه و پیدایش این موجود و اینکه چرا یک دفعه این همه جمعیت آن زیاد شده انجام دهند.

 

مورد دیگر اینکه لازم است مسؤولان جهاد کشاورزی ارقام مقاوم به آفت را به باغداران معرفی کنند، بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گونی مگس را کسی در استان پخش کرده به‌خاطر اینکه یکباره جمعیت مگس‌ها افزایش یافته و این موضوع سبب می‌شود کسانی هم که مشتری مرکبات شمال هستند کم کم از دست می‌روند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: زمستان خیلی ملایمی را داریم پشت سر می‌گذاریم که این موضوع نگرانی ما در ارتباط با آفت مگس مدیترانه برای سال آینده بیشتر می‌کند و باید بیشتربه مسائل پیشگیرانه توجه شود.

عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه نباید هیچ میوه‌ای از جمله پرتقال، تامسون و نارنج روی درختان باقی بماند، افزود: این موضوع طی مکاتبه‌های مختلف به تمامی سازمان‌ها، ادارات و شهرداری‌ها اعلام شده و از مردم نیز درخواست داریم در این زمینه با ما همکاری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر میوه‌ای روی درختان باقی بماند احتمال طغیان آفت مگس میوه وجود دارد، اضافه کرد: البته آفت با میوه‌های چیده شده کاری ندارد ولی نباید میوه‌ای روی سطح باغ باقی بماند بلکه باید در خاک دفن شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: تنها پرتقال والنسیا (تابستانه) زمان برداشتش نیست که باید باغداران در این باغ‌ها نسبت به نصب تله‌های جذب‌کننده اقدام کنند که زمان برداشت این محصول نیز اواخر فروردین است که باغداران نسبت به برداشت آن اقدام کنند.

زاغی با اعلام اینکه در حال حاضر خسارتی در ارتباط با آفت مگس میوه در مازندران نداریم و محصولات مرکبات مازندران سالم است، خاطرنشان کرد: تمام این هشدارها در زمینه رعایت مسائل پیشگیرانه است؛ چراکه فصل بهار و میوه‌های هلو و شلیل میزبان این آفت محسوب می‌شوند و با انجام اقدامات پیشگیرانه قصد داریم پل ارتباطی میزبانی را قطع کنیم.

 

وی در پایان گفت: توصیه ما به تمام باغداران این است همه میوه‌های رسیده را از روی درختان جمع کنند تا از طغیان این آفت در سال آینده پیشگیری کنند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول